Rörviks Segelsällskap
Om klubben

RÖSS är en jolle kappseglingsklubb i västra Göteborg med ca 500 medlemmar. Under året deltar mer än 125barn i seglarskolor, prova-på-kurser, 60 barn och ungdommar seglar i våra träningsgrupper. RÖSS har en aktiv kappseglingsverksamhet och vi deltar i många externa kappseglingar i Göteborg, övriga Sverige och utomlands. Vi seglar enmansjollar; optimist och E-jolle samt tvåmansjolle Feva.

Våra mål

RÖSS har som mål att vara en naturlig samlingsplats för seglande barn och ungdomar i närområdet.

Vi erbjuder en bred seglingsverksamhet med prova-på och seglarskolor och en satsning på tävling och segling som idrott, med träning för juniorer på alla nivåer.

RÖSS utbildar egna engagerade och kunniga ledare.

Vi vill som förening utmärkas av engagemang, lagkänsla och kvalité.

Alla som kommer till RÖSS skall känna sig välkomna!

Seglarskola

Vi har prova-på – kurser på våren och 5-6 seglarskolor i optimist och Feva på sommaren för barn och ungdomar 7-14 år. Vi anordnar vid intresse även seglingsdagar för skolklasser. Klubben har ett antal optimister och Fevor som hyrs ut på seglarskolorna.

Träning

RÖSS har en aktiv träningsverksamhet. Vi har flera träningsgrupper med ca 100 barn som tränar 2-3 gånger i veckan under vår och höst. Sommartid har vi träningsläger. Träningsgrupperna i RÖSS är: Optimist grön, blå och röd, E-jolle och Feva. Vintertid har vi segelträning och teori 1ggr/vecka samt fysträning 3ggr/vecka.

Kappsegling

RÖSS kappseglar flitigt både i Göteborg, övriga Sverige och utomlands.

De flesta deltager på JuniorSM som arrangeras i början av sommaren varje år. Seglare i Optimist Röd och i E-jolle kvalificerade ofta till de olika represenationslagen som JNoM, EM och VM varje år.

Egna regattor

Under sommarhalvåret genomför vi poängseglingar varje torsdagsskväll och vi har årligen en familjedag med klubbmästerskap. I juni anordnar vi Rörviksdagen, en extern kappsegling öppen för alla andra jolleseglare.

RÖSS Värdegrund

När RÖSS har vuxit så mycket är det viktigt att alla drar åt samma håll. Vi har arbetat vidare med att förtydliga RÖSS värdegrund som vi sammanfattar i ordet SEGLA.

Ständig utveckling,

Engagemang,

Glädje,

Laganda

Ansvar

RÖSS stadgar

Här finner du RÖSS stadgar.pdf.

Samarbetspartners
Lokala sponsorer